Home

Beschikbaar voor interim-management en adviesopdrachten in de non-profit

Brede ervaring binnen de culturele sector.

Diensten

Waarvoor kunt u bij mij aankloppen?

Ik ben beschikbaar voor zowel interim-opdrachten als adviesopdrachten, of een combinatie van beide. Ik bied advies aan op het gebied van: strategie, bedrijfsvoering, organisatieontwikkeling, financiën en governance. Op interim basis ben ik beschikbaar voor rollen als directeur, manager bedrijfsvoering, zakelijk directeur, hoofd financiën en manager.
Ik heb een brede basis op het gebied van management, bedrijfsvoering en financiën op directieniveau. Ik werk in de non-profit sector. Binnen deze sector beschik ik over brede ervaring, met name in de culturele sector. Ik beschrijf mezelf als mensgericht, analytisch en iemand met visie. Iemand die passend sturing geeft aan, of advies geeft, over de strategie, het beleid en verbetering van de interne processen binnen de organisatie. Ik combineer mijn kijk op mensen en organisaties met een praktische aanpak. Verder ben ik betrouwbaar en integer.

Wat voor interim-management doe ik?

Ik kan u helpen door iemand tijdelijk te vervangen of door een periode te overbruggen totdat u een vaste opvolger voor een vertrokken functionaris heeft gevonden. Ik kan ook worden ingezet voor opdrachten met een veranderopgave. Zo kan ik bijvoorbeeld een nieuwe strategie bepalen of daar over meedenken en uitvoering geven aan de implementatie daarvan. Bestaande processen binnen de organisatie kan ik verbeteren. Ik geef leiding aan de organisatie of begeleid deze of adviseer deze met mijn inzicht in governance, management, bedrijfsvoering, organisatieontwikkeling, financiën, administratieve processen, bestuurlijke- en juridische zaken, verandermanagement, strategie en HRM.

Voor welk advies kunt u bij mij terecht?

Advies bieden maakt vaak deel uit van een interim-opdracht. Daarnaast voer ik ook specifieke adviesopdrachten uit.
Ik kan u dan helpen door advies te geven over onder andere:

  • inrichting en bemensing van de bedrijfsvoerings-organisatie,
  • besturingsfilosofie en besturingsconcept,
  • ontwerp of aanpassing van bedrijfsprocessen,
  • organisatiestructuur, opstellen reorganisatieplan,
  • ontwerp planning-en-control cyclus,
  • analyse vermogensbehoefte,
  • financieel beleid,
  • personeel beleid,
  • fusieplannen.

 

Portfolio

Benieuwd naar vorige opdrachten?

Hier ziet u per opdracht een stukje over de opdrachtgever, de opdracht, de uitvoering en het resultaat.

Klanten

 

Benieuwd naar mijn klanten?

De klanten van Andries de Jong Interim en Advies zijn vooral actief in de culturele sector en het publieke domein, maar ook in de sectoren welzijn, zorg en onderwijs. Denk hierbij aan musea, centra voor de kunsten, bibliotheken, muziekscholen, gemeenten en non-profit organisaties in het algemeen. Klik op een logo en vind informatie over de klant.

Over

Benieuwd naar mijn motivatie, visie en ervaring?

Profiel

Als leider draag ik visie uit en stel heldere doelen waardoor ik medewerkers inspireer. Ik geloof in eigenaarschap en doe niet aan micromanagement. Ik heb aandacht voor het individu en de individuele talenten van medewerkers. Ik geef vertrouwen, coach en adviseer.

Daarnaast ben ik analytisch en ben ik in staat om zaken te bekijken vanuit zowel ratio als gevoel. Overal waar ik werk breng ik ook een zakelijke kijk. Verder ben ik betrouwbaar en integer.

Ervaring

Ik heb ervaring in de non-profit: bij een universiteit, in het MBO en VO, in de geboortezorg, in het sociaal domein, bij de overheid en in de culturele sector. Dit in rollen als directeur, manager bedrijfsvoering, financieel manager, zakelijk manager, business controller, projectmedewerker, adviseur en lid raad van toezicht. Ik deed ook ervaring op als bestuurslid bij diverse verenigingen en stichtingen.

Professionaliteit en expertise

Ik werk als directeur of manager. Management en ondernemingsbestuur hebben altijd mijn interesse gehad. Mijn eerste opleiding was HEAO EJ (tegenwoordig heet deze opleiding ‘Management, Economie en Recht’). Later ben ik me gaan specialiseren in de richting Financiën met opleidingen zoals een post-HBO controllersopleiding. Daarna verdiepte ik me weer in mijn belangstelling voor management en ondernemingsbestuur. Zo volgde ik trainingen op het gebied van leidinggeven en opleidingen op het gebied van verandermanagement (de Baak en NCOI) en strategisch management (TIAS).

Ik kan goed worden ingezet voor opdrachten met een veranderopgave. Zo denk ik mee over nieuwe strategieën en kan ik meedenken of meewerken aan de implementatie daarvan. Dit door mijn ervaring met fusies, reorganisaties en dergelijke, mede vanuit een bestuurlijke rol. Indien gewenst verbeter ik bestaande processen binnen de organisatie. Ik bied advies, begeleid en bied ondersteuning aan de organisatie met mijn kennis van verandermanagement, financiën, administratieve processen, bestuurlijke- en juridische zaken, strategie en personeelsmanagement.

Natuurlijk kan ik ook iemand tijdelijk vervangen of een periode overbruggen tot een vaste opvolger voor een vertrokken functionaris is gevonden.

Ik beschrijf mezelf als mensgericht, analytisch en iemand met visie. Een uitstekende gesprekspartner die passend advies biedt over de strategie, het beleid en de interne processen van de organisatie. Ik combineer mijn kijk op mensen en organisaties met een praktische aanpak. Ik sta bekend als een vriendelijke collega, maar ben niet bang mensen aan te sporen om vastgeroeste gewoonten te veranderen en treed waar nodig op. Verder ben ik betrouwbaar en integer.

Als externe partij heb ik een objectief, niet door belangen gekleurd beeld van wat zich afspeelt binnen een organisatie en waar precies de knelpunten zitten.

Culturele sector

Kunst en cultuur bieden mensen de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen en hen in contact te brengen met hun eigen emoties. Kunst en cultuur geven een venster op de wereld om ons heen. Dat vind ik mooi en betekenisvol. Ik werk dan ook graag voor culturele instellingen en heb ruime ervaring opgedaan in deze sector. Dit in loondienst, als zelfstandig ondernemer, als bestuurslid en als lid van een raad van toezicht. Ik ken de eigenheid van de sector en de betrokkenheid van de mensen die daarin werken. Er ligt nadruk op eigenheid, creativiteit en vrijheid en mensen houden vaak minder van structuur, regels en draaiboeken. Als interim-manager ben ik flexibel en begrijp ik snel hoe een culturele organisatie in elkaar zit en functioneert, en op welke manier de bedrijfsvoering het meest efficiënt is. Ik bied de toch nodige structuur op een passende wijze, waarbij er binnen de organisatie genoeg ruimte overblijft voor creativiteit en autonomie.
Zeker binnen de culturele sector heb ik veel ervaring. Daar heb ik gewerkt voor centra voor de kunsten, musea, opera en theater en bibliotheken.

Contact

Andries de Jong Interim & Advies
Couwenhoven 4307
3703 EG Zeist
T    06 440 90 357
M   info@andriesdejong-interim.nl
L    linkedin.com/in/andriesdejonginterim

    * Verplicht veld

    Foto van Andries de Jonglogo met afbeelding opera zuidafbeelding van een pianoAfbeelding in het kader van STBNAfbeelding in het kader van STBNAfbeelding in het kader van STBNafbeelding van een pianoafbeelding van een pianoafbeelding van een pianoafbeelding van een pianoEen afbeelding van een expositie bij het Nationaal Militair MuseumAfbeelding van het VU gebouwAfbeelding in het kader van STBNAfbeelding in het kader van STBNlogo met afbeelding nationaal militair museumlogo met afbeelding vulogo Andries de Jong Interim en Advies